Historické dílny na nádraží v Bubnech šly rychle k zemi
Provoz nádraží Praha-Bubny byl zahájen v roce 1868, kdy byla dostavěna spojka Buštěhradské dráhy na Masarykovo nádraží. K nádraží také náleželo rozsáhlé depo, dílny a výtopna, které byly vybudovány v letech 1869 až 1873. Kapacita zázemí nádraží, které mělo odlehčit depu na Masarykově nádraží, byla až 140 vozů. Poslední rekonstrukcí prošlo v letech 1956 až 1958. Provoz byl ukončen v roce 2000. Objekty byly označeny za kulturní památku, později bylo toto prohlášení za kulturní památku zrušeno u dvou ze sedmi objektů, kvůli špatnému technickému stavu.
Nedávno se na našich stránkách objevila informace, že dílny na nádraží v Bubnech mají být v brzké době zbourány. Na nic se nečekalo a místo se zdokumentovalo doslova za minutu dvanáct, protože hned druhý den šly objekty skutečně k zemi a šlo to takovou rychlostí, že demolice začala 7.9.2015 a už 16.9.2015 vypadalo místo takto:
Vlastníkem nádraží Praha-Bubny je momentálně skupina Orco Property Group podnikatele Radovana Vítka, která se potýkala s velkými finančními problémy. Proto projekt výstavby na železničním nádraží Praha-Bubny neustále odkládala, peníze neměla ani na demolici. Když peníze na demolici sehnala, rozhodla se rychle konat, protože volná plocha se prodává lépe, než plocha s objekty, které by si zasloužily zachovat. Svůj záměr demolice připravovala společnost půl roku a držela jej v tajnosti bez jakékoliv diskuze. Na veřejnost se dostala informace v podstatě až v den, kdy se na místě objevila demoliční četa. Samotná demolice vyvolala předpokládanou bouřlivou reakci, ale na nějaké kroky již bylo pozdě a majitel konal velmi rychle. Samotný demoliční výměr byl vydán před pěti lety a několikrát prodloužen. Naposledy v prosinci 2013, který měl vypršet v prosinci 2015. Pozornému oku úřadů tedy znovu unikl případ demolice technického a historického dědictví, který lze přirovnal k bourání zimního stadionu na Štvanici.
Pro dílny by se prý nenašlo pořádné využití. Jak si trefně všiml autor facebook.com/prazskevychazky, využití by se jistě najít dalo. Porovnání Bubny vs. Amsterdam.
Na stránkách tohoto autora také nalezneme galerii dílen těsně před zbouráním, konkrétně ZDE.
Zastupitel a náměstek primátorky hlavního města Prahy Matěj Stropnický uvedl na svých stránkách rovněž trefný obrázek.
Velmi zajímavou galerii dílen si můžeme také prohlédnout na této stránce ZDE. Na fotografiích z roku 2013 jsou k vidění ještě vlaky, koleje (vytrhané o nějaký čas později) a další vybavení dílen. Pro porovnání fotografie pořízená přibližně ze stejného místa.
Na mé galerii níže už tedy nic z toho k vidění není. V dílnách už si hrála pouze skupinka plastových vojáčků a v jedné z bočních místností byl nově k vidění zaparkovaný Mercedes a pěkné graffiti. Scénka jako vystřižená z filmu o černošském ghettu kdesi v USA. Realita není zase tak vzdálená, nezapomněl si ho tu překupník s drogami, alebrž skutečně filmaři, kteří dílny využily jako kulisu. Ke skutečným drogám ale místo dílen nemělo daleko. Za zmínku v tomto směru stojí fotografie haly s děravou střechou, která stála bokem hlavních dílen a které se říkalo „šlehárna“. Místo mělo díky zajímavě děravé střeše působivou atmosféru, k úžasu člověk ani nepotřeboval ono šlehnutí. Kromě malého nádražního domku vyfoceného v kontrastu s novostavbou, nic z toho už na místě nenalezneme. Doufejme, že na místě vznikne v rychlosti vystavěné obchodní centrum nebo kancelářské budovy, kterých je v Praze opravdu málo.
A zde ještě pár dobových fotografií, které zaslal člen našeho webu Barrandoff, děkujeme! Pokud máte i vy nějaké dobové fotografie, pošlete nám je a rádi je zde uveřejníme.
4 Responses to Historické dílny na nádraží v Bubnech šly rychle k zemi
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
no ja si zase chodim do byvalych jesli
Další článek s fotografiemi, kdy se na místě ještě vesele pracovalo 🙂
http://www.k-report.net/clanky/svedek-zapomenuteho-casu/
No… je to sice smutné, ale jak se lze dočíst: Demoliční výmer na budovy byl už pět let a to tajemství nebylo. Majitel měl právo to zbourat… pokud někdo pochybil tak úřady. Věděli o tom a najednou jsou pobouřeni – až když je po všem. A pokud se nenašel až do demolice někdo, kdo by přišel s návrhem na využití, přestavbu, záchranu, tak by objekty spadly samy…
Bohužel je to tak, už dávno se v tom mělo něco dělat, místo toho se úřady zabývaly tím, kde se vystaví nový suprdupr nákupák. Rozhodně to chce tyto a další případy vyzdvihnout z prachu nezájmu a bedlivě je sledovat.